De flesta SEO-tips fokuserar på åtgärder som vidtas på din sida för att förbättra dess synlighet i sökmotorerna, såsom textinnehåll, sökordsoptimering, bildoptimering och liknande.

Men även om du lyckas med dessa åtgärder kan din sida fortfarande vara svår att hitta om du inte också investerar i off-page-SEO som hjälper dig att marknadsföra ditt innehåll och nå en bredare publik. I den här artikeln kommer vi att diskutera några av dessa faktorer och förklara hur du kan använda dem för att få kvalificerad trafik på din sida.

Vad är off-page SEO?

SEO-tekniker delas huvudsakligen upp i tre kategorier: on-page, off-page och teknisk SEO.

Den största skillnaden mellan on-page och off-page SEO är att den förstnämnda fokuserar på att förbättra kvaliteten och relevansen för sidans innehåll. Däremot använder off-page tekniker som syftar till att öka populariteten och trovärdigheten för din hemsida.

Teknisk SEO är något helt annat, det handlar om aktiviteter som direkt påverkar hur sökmotorer indexerar och genomsöker din hemsida. Det inkluderar optimering av sidans hastighet, strukturerad data, säkerhet, m.m. Men detta är inte fokuset i denna artikeln.

Målet med off-page SEO är att locka fler användare till din hemsida och få dem att betrakta den som en tillförlitlig och användbar informationskälla. Detta är viktigt eftersom det hjälper din sida att ranka högre i sökresultaten, öka organisk trafik och förbättra varumärkeskännedom och trovärdighet.

Tekniker inom off-page

1. Linkbuilding

När det talas om off-page SEO, hör man oftast bara om linkbuilding. Det är inte en slum! Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att få andra sidor att länka in till din sida.

Kvalitativa backlinks fungerar som intyg som visar att din hemsida är pålitlig. När du får länkar från auktoritativa sidor smittar deras synlighet och inflytande av sig på din hemsida.

Några linkbuilding-strategier inkluderar e-postutskick, gästbloggning, reparation av trasiga länkar m.m. Att publicera delbart innehåll är dock det mest kraftfulla sättet att få relevanta länkar.

2. PR-strategi

Även om du publicerar delbart innehåll, måste du fortfarande marknadsföra det, eller hur? Här kommer PR in som en effektiv strategi inom off-page SEO.

Att till exempel publicera ett pressmeddelande om en stor nyhetsuppdatering från ditt företag är ett säkert sätt att generera backlinks. Effektiv PR kräver att du skapar meningsfulla relationer med journalister och bloggare så att de kan intressera sig för ditt företag och din produkt.

Du måste göra djupgående efterforskningar för att säkerställa att de publikationer du riktar dig till har rätt målgrupp för ditt innehåll.

3. Sociala medier

Idag är närvaron på sociala medier förmodligen viktigare än en företagshemsida, åtminstone för småföretag. Det är svårt att hitta någon annan plats där du kan få samma nivå av interaktioner som sociala medier erbjuder när du har en engagerad publik. Google uppmuntrar till och med detta som en SEO-strategi.

Genom att aktivt vara närvarande och svara på kundkommentarer kan du öka exponeringen för ditt varumärke. Detta skapar en gynnsam grund för off-page SEO. Att dela utdrag från dina senaste inlägg, inklusive länkar så att din publik kan läsa mer, gör underverk.

4. Influencer-marketing

En av fördelarna med en stark närvaro på sociala medier är att det ökar möjligheterna att samarbeta med influencers. Rekommendationer och produktplaceringar från personer som når din målgrupps öron går inte att underskatta.

Dessa influencers är individer som har byggt upp ett rykte för sin expertis eller socialt inflytande inom sitt område. Denna metod för social bekräftelse i större skala är ett särskilt smart sätt att förbättra din off-page SEO när du vill nå ut till en ny marknad.

5. Lokal SEO utanför sidan

Vad händer om du driver ett lokalt företag och inte har råd att anlita en stor influencer? Då kan du dra nytta av lokal SEO istället. Detta börjar vanligtvis med att du skapar din Google My Business-profil och registrerar ditt företag på andra listningstjänster.

Det här är dock en engångsaktivitet, och det slutar inte där. När din profil är väl optimerad bör du fokusera på att skaffa organiska och positiva användarrecensioner. Ibland kan det vara nödvändigt att påminna dina kunder genom att placera knappar som uppmuntrar dem att ge recensioner (utan att vara påträngande).

Slutsats

Off-page SEO är en avgörande komponent i framgångsrika SEO-strategier. Genom att förbättra kvaliteten och öka antalet länkar till din sida kan du höja din placering på sökmotorernas resultatsidor (SERP) och locka fler besökare. Detta kan leda till ökad efterfrågan och försäljning, samt stärkt varumärkeskännedom och rykte. Om du vill ta din hemsida till nästa nivå bör du inkludera off-page SEO i dina planer.